Passend onderwijs
Het passend onderwijs is ontwikkeld om zoveel mogelijk kinderen naar een reguliere basisschool te laten gaan. Alle scholen hebben een zorgplicht. Dat betekent dat scholen verantwoordelijk zijn voor het bieden van een passende onderwijsplek voor elk kind. Het uitgangspunt van passend onderwijs is dat elk kind recht heeft op gelijke kansen. Vanuit de praktijk hebben wij ervaren dat het voorkomt dat een kind door zijn/haar gedrag terechtkomt in het speciaal onderwijs of bij een BSO+, terwijl dit niet altijd passend is. Er zijn gevallen bekend waarbij het juist wenselijker zou zijn voor de ontwikkeling van een kind om regulier onderwijs te volgen, mits er passende ondersteuning op school mogelijk is.
Begeleiding in het onderwijs
SOC Nederland heeft veel ervaring met het bieden van passende zorg binnen het reguliere onderwijs en de BSO. We bieden op maat gemaakte begeleiding. Zorgvuldig afgestemd op de behoeften van je kind, jou als ouder/verzorger en de leerkracht en/of pedagogisch medewerker. Je kind werkt met de ondersteuner aan vooropgestelde doelen om bijvoorbeeld instructies die in de klas gegeven worden beter op te pakken, een prikkelarme omgeving aan te kunnen bieden wanneer dit nodig is, de sociale zelfredzaamheid te vergroten of bepaalde sociale vaardigheden aan te leren. Daarnaast wordt de leerkracht/pedagogisch medewerker ontlast, zodat hij of zij aandacht kan aan de rest van de kinderen in de klas.
Zorgvuldig afgestemd
op de behoeften
van je kind
Ondersteunende taken
Een van onze medewerkers is het vaste gezicht op school of de BSO voor een aantal uren op 1 school/BSO of meerdere scholen/BSO’s, een vast gezicht voor een aantal af te spreken uur, die structureel op een reguliere basisschool aanwezig is als ondersteuning. Deze medewerker is het vaste aanspreekpunt, voor een ieder die betrokken is een vooropgezet hulpverleningstraject. Een medewerker die een bijdrage levert op het gebied van zorg en onderwijs. SOC Nederland heeft een aanbod gecreëerd waar naar eigen inzicht of in zijn algeheel gebruik van kan worden gemaakt. Wat mag je hierin verwachten:
- Individuele aandacht begeleiding
- Begeleiding in de klas
- Signalering van diagnostiek en problematiek
- Psycho-educatie voor leraren, pedagogisch medewerkers en interne begeleiders
- Groepsondersteuning; leren met elkaar onder begeleiding
- Ondersteuning en inventarisatie van zorgbehoeftes